2022 Kesäpäivät KoljonvirranKartanolla

09.07.2022

2022 sukutapaamisen pääsimme vihdoin ja viimein viettämään KoljonvirranKartanolla missä isäntämme Jamppa Kääriäinen toivotti meidät lämpimästi tervetulleeksi vanhassa tuvassa.

Nykyinen kartanorakennus on järjestyksessään kolmas ja on rakennettu vuonna 1898. Ensimmäinen tuhoutui Suomen sodan taisteluissa. Toinen rakennus tuhoutui vuonna 1894, palo sai alkunsa poikien tupakanpoltosta. Kartanossa on asunut mm. Alli Nissinen, hän aloitti yhteiskunnallisen vaikuttamisen jo koulutyttönä hänen kiertäessään pitämässä raittiuspuheita kotipitäjässä sekä naapuripitäjissäkin. Yhdistystoimintansa hän aloitti liittymällä Helsingissä Suomen Naisyhdistykseen, maamme ensimmäiseen naisasiayhdistykseen. Vuodesta 1892 alkaen hän toimi Naisasialiitossa. Alli Nissinen oli myös Suomen ensimmäisiä naiskansanedustajia. Alli oli myös aktiivisena Marttajärjestössä, joka perustamisensa jälkeen levisi nopeasti koko maahan. Alli on myös sanoittanut esim piiri pieni pyörii -ja jänis istuu maassa laulut.

Harjoittelimme vuoden tauon jälkeen myös Korhosen laulua joka ei nyt ihan raikunut mutta pienestä on hyvä aloittaa ;)

Seuraavaksi puheenjohtajamme näytti meille videolta tervehdyksen vuoden 2022 Korhoselta, Marjalta joka ei itse päässyt valitettavasti paikalle. (Marjasta enemmän tietoa vuoden Korhonen-sivulla)

Tämän jälkeen oli Riston pienen luennon aika sukututkimuksesta jota vilkkaan arvanmyynnin jälkeen seurasi Ahdin luento mitä kaikkea DNA tutkimuksesta saadaan selville. Kyllä siinä saa tarkkanan olla ja myös haastatella ihmisiä ennenkuin saadaan faktat selville. Mutta monenmoista jopa yllättävää sitä kautta voi löytää.

Ennen lounasta saimme kuunnella lisää YläSavosta, Iisalmesta ja Koljonvirrasta Jaana Luttisen luennoimana. Paljon mielenkiintoisia tapahtumia todellakin on ollut näillä seuduilla. Sodan aikana mm kuolleiden määrä oli yhtenevä sotajoukkojen kanssa -ei sodassa kaatuneiden vaan tautiin kuolleiden (mm punatauti) määrän ja tuvissa majoittuneiden sotilaiden kanssa. Tuvissahan saattoi yöpyä jopa 40-50 henkilöä. Opimme myös että sodan jälkeen kaiken kriisin keskellä yhteydet Pietariin avattiin ja Yläsavosta alkoi voikauppa. Lisäksi puukaupan sekä raudan myynnin kautta alkoi savolaisten vaurastuminen. Saimaan kanavan valmistuminen antoi lopullisen sysäyksen Iisalmelle.

Aurinkoisessa säässä oli mukava nauttia maittavasta lounaasta ulkona ja pian olikin aika leikkimielisen kisailun. Joukkueita saatiin 3 -moni jäi katsojaksi ja kannustusjoukkoihin. Voittajat saatiin kuitenkin 2 heittokisan ja 2 tietokisan jälkeen selville. Tämän jälkeen nautittiin vielä lämpimät pullakahvit ennenkuin osa lähti kotiin ja osa siirtyi kesäteatterin pariin. Koljonvirran teatterissa tien toisella puolella meni Poliisin poika jossa myös isäntämme oli esiintymässä, kiire päivä hänellä :)

01.01.2022Kokouskuulumisia
14.08.2021Korhosten laulu
23.09.20232023 Sukutapaaminen Kallvikissä
09.07.20222022 Kesäpäivät KoljonvirranKartanolla
14.08.202140v Sukukokous Kuopiossa
02.08.2019Itäsuomalaisten sukujen seminaari
03.07.20192019 Kesätapahtuma pidettiin Rautavaaran Metsäkartanolla
01.08.2018Korhosten sukukokous 2018 pidettiin Rantasalmella
14.09.2017Savon Sanomien juttu Korhosten kesätapaamisesta
14.09.2017Terveiset Kuopion kesätapaamisesta 9.7.2017!

Siirry arkistoon »